Interview met Ben Wolf

GerardKingma-_MG_7678

Interview met Ben Wolf, expert in kunstmatige intelligentie en robotica.

Op 13 februari 2021 gaan zo’n tien knappe koppen uit onze regio, met verstand van technologie, ICT, kunstmatige intelligentie en een groot netwerk een robot blindengeleidehond ontwikkelen. Dat doen ze tijdens de allereerste Midden-Groningse Hackathon. 

De tienjarige Delano won daarmee de prijsvraag van het Innovatiefestival Midden-Groningen. In aanloop naar de hackathon introduceren we alle deelnemers, met deze week Ben Wolf, expert op het gebied van Kunstmatige Intelligente en Robotica in de spotlights.

Ben zet zich die dag belangeloos in als expert van Kunstmatige Intelligentie en Robotica. ‘We willen het leven voor mensen die niet goed kunnen zien beter maken met behulp van alles wat er op dit moment al mogelijk is op het gebied van technologie, robotica en kunstmatige intelligentie. Een mooie uitdaging ga ik nooit uit de weg en wie weet waar we uitkomen samen’. 

Tijdens de hackathon wordt Ben in zijn vakgebied vergezeld door havo scholier Jorrit Repko, die graag Kunstmatige Intelligentie en Robotica wil gaan studeren. Jorrit gaat meehelpen daar waar kan en krijgt ondertussen een mooi inkijkje in hoe je Kunstmatige Intelligente in de praktijk toepast.

Ben Wolf presteerde iets wat maar weinig mensen hem na doen. Hij mag zich dit jaar tot de 5% beste cum laude gepromoveerde wetenschappers noemen. ‘Ik had mezelf voorgenomen dat ik persé cum laude wilde promoveren en ik ben heel blij dat dit gelukt is.’

Hij groeide op in een gezellig gezin in Stadskanaal met twee jongere broertjes en twee ouders. Zijn vader raakte op jonge leeftijd arbeidsongeschikt en zijn moeder werd via haar baan als directiesecretaresse op iets latere leeftijd docent Nederlands. Ben had als kind voldoende ruimte om te mogen ontdekken wat hij leuk vond en waar zijn interesses lagen. Hij wist langere tijd niet wat hij wilde worden, maar was wel vaak aan het knutselen met techniek. Hij raakte tijdens de middelbare schooltijd geïnteresseerd in het menselijke brein, de hersenen, en wilde biologie of psychologie gaan studeren. Na de havo rondde hij ook nog het vwo af waarna de universiteit lokte. Pas tijdens het oriënteren op universitaire studies kwam hij erachter dat Kunstmatige Intelligentie de beste keuze voor hem was. Studenten praatten hier enthousiast over en de studie combineerde zijn interesse in intelligentie met technologie.

Ben vertelt dat dit nieuwe vakgebied nu en vooral ook in de toekomst heel belangrijk gaat zijn. ‘Als je als adviseur in dit vakgebied gaat werken kan je een mooie, en ook financieel gezonde carrière hebben. Ik zie aan de andere kant ook dat de mensen die heel bevlogen zijn liever verbonden blijven aan een universiteit. Daar kun je steeds maar weer meer ontdekken en onderzoeken. Dat is wat ik het liefste doe. Aan het einde van dit jaar hoop ik zo’n twee jaar in het buitenland te gaan werken bij een universiteit als onderzoeker. Daarna neem ik al mijn nieuwe kennis weer mee terug naar Nederland om verder te werken in mijn vak, bijvoorbeeld bij de RUG.’

Ben vertelt dat het best fijn is als je goed bent in wiskunde, maar dat er bij deze studie meer komt kijken dan wiskunde alleen. ‘Het allerbelangrijkste om je doel te bereiken is om datgene te studeren waarin je interesse hebt. Dan wil je er ook meer moeite voor doen en vergaar je bijna als vanzelf meer kennis’. Ben heeft er bij zijn studiekeuze veel aan gehad om met studenten te praten tijdens open dagen. ‘Zij weten hoe het is om een bepaalde studie te volgen en kunnen precies vertellen wat ze er wel en niet leuk aan vinden. Zo is het ook bij mij gegaan, en dat is goed afgelopen’, lacht Ben. 

Ben geeft aan dat naast technische kennis van Kunstmatige Intelligente het heel belangrijk is om na te denken over wat kunstmatige intelligentie voor mensen betekent. ‘Mensen zijn soms bang dat robots de wereld overnemen en dat mensen de controle verliezen, terwijl het juist belangrijk is dat mensen gaan samenwerken met robots’. Daarom moeten we de zogenaamde ethische aspecten, oftewel, is dat wat we gaan doen goed voor ons, steeds voor ogen houden. In de eerste jaren van de universiteit, de bachelor periode, wordt daar veel aandacht aan besteed’. 

Wil je meer weten over de Hackathon of wil je zelf meedoen? Laat dan een bericht achter bij a.tiddens@biblionetgroningen.nl of via het contactformulier

Interview en tekst door Marja Koster

 

Deel dit bericht
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email