Interview met Pieter Omlo

Pieter Omlo

Interview met Pieter Omlo, technologie-gek, architect en docent bouwkunde aan de Hanzehogeschool Groningen.


Op 13 februari 2021 gaan zo’n tien knappe koppen uit onze regio, met verstand van technologie, ICT, kunstmatige intelligentie en een groot netwerk een robot blindengeleidehond ontwikkelen. Dat doen ze tijdens de allereerste Midden-Groningse Hackathon.  

Pieter is van nature nieuwsgierig, dol op technologie en wil mensen verder brengen. ‘Ik vind het heel nuttig om met deskundigen waar ik normaal niet zo snel mee in aanraking kom om tafel te gaan. Dat levert altijd verrassende nieuwe inzichten op en wie weet zelfs een prachtig nieuw Midden-Gronings product.’

Als kind wilde Pieter graag uitvinder worden en weten hoe dingen in elkaar zitten. ‘Ik heb talloze horloges gesloopt en weer in elkaar gezet.’ Op de basisschool wist Pieter al dat hij bouwkunde wilde studeren. ‘Ik weet werkelijk niet waar ik dat idee vandaan gehaald heb, maar ik was er als klein ventje van overtuigd dat ik dat wilde gaan doen.’ 

Pieter groeide op in Noordbroek in een druk gezin met vier kinderen en twee ouders. Zijn vader werkte zich op tot bedrijfsleider en zijn moeder studeerde rechten, terwijl oma op de kinderen paste. Dat was in die tijd best vooruitstrevend.

Na de basisschool ging Pieter in Veendam naar de middelbare school. Al nadenkend over vervolgopleidingen zoals biologie en sterrenkunde, koos hij toch voor zijn eerste liefde Bouwkunde aan de Technische Universiteit in Delft. De studie bleek een goede keuze al ging het niet altijd van een leien dakje. Na het derde jaar, tijdens een uitwisselingsjaar, vertrok Pieter naar Berlijn. Hij wilde grenzen opzoeken en onderzoeken wat echt bij hem paste. ‘Buiten je comfortzone gaan levert zoveel nieuwe inzichten en ervaringen op. Ik heb daar heel veel aan gehad.’ 

Pieter startte zijn carrière als architect bij een bureau in Groningen. ‘Dat lag niet zozeer in de planning, maar was min of meer een toevalligheid, voortkomend uit mijn afstudeerproject om ‘vergeten terrein’ te ontwikkelen voor woningbouw.  Hij was vaak stagebegeleider en vond het geweldig om mensen te helpen bij hun studie en ontwikkeling. Na enkele gastcolleges besloot Pieter meer in het onderwijs te willen doen en begon met een dag per week lesgeven op Windesheim. Toen hij de kans kreeg op een bijna fulltime baan bij de Hanzehogeschool Groningen heeft hij die met twee handen aangegrepen. De tijd die hij over heeft, besteedt hij aan zijn onderneming Studio OMLO, waar hij mensen begeleidt en adviseert op het gebied van bouwkunde en architectuur. ‘Deze manier van werken past goed bij mij. Ik help mensen, jong en oud, en houd mijn kennis up to date.’ 

Met vier kinderen die vrijwel tegelijkertijd in de puberteit zitten hebben Pieter en zijn vrouw een druk gezin. ‘Ik zie ook aan mijn eigen kinderen hoe belangrijk het is om hen te laten ontdekken wat ze leuk vinden. De maatschappelijke stages die kinderen op de middelbare school lopen zijn een goede manier om erachter te komen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Als je er serieus mee omgaat tenminste.’

Als docent vind ik het belangrijk om kinderen te activeren en te prikkelen. Als ze mij een vraag stellen, stel ik liever een wedervraag dan dat ik ze het antwoord voorkauw. Ik vind het van ongekend belang om kinderen te stimuleren en positief aan te moedigen. Toen ik het zwaar had tijdens mijn studie was de steun en de aanmoediging van een docent voor mij van doorslaggevend belang om het vol te houden. Ik ben daar dankbaar voor, zal dat moment nooit vergeten en wil datzelfde doen voor mensen om mij heen.’

Voor onze eigen regio zou ik graag zien dat onze provinciale grondstoffen en producten meer lokaal zouden worden doorontwikkeld. Dat is beter voor ons allemaal, zowel financieel en wat werkgelegenheid betreft als qua innovatie en ontwikkeling. Nu vloeit veel geld vanuit onze provincie weg en dat is ontzettend jammer,’ vertelt Pieter. ‘De hackathon van 13 februari is gericht op een ander onderwerp, maar ik zou het heel leuk vinden als we in een volgende hackathon dit onderwerp bij de kop kunnen pakken.’

Wil je meer weten over de Hackathon of wil je zelf meedoen? Laat dan een bericht achter bij a.tiddens@biblionetgroningen.nl of via het contactformulier

Interview en tekst door Marja Koster

Deel dit bericht
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email